Fri plattform er den siste oppgaven vi skal ha i media dette
skole året. Oppgaven handler om å kunne fordype seg i et fagfelt/plattform du
føler passer for deg, for målgruppen og for det du ønsker å kommunisere. Vi
kunne jobbe alene og i grupper, alt etter eget ønske og behov. Igjennom den
valgte plattformen skal lage et medieprodukt som promoterer og/eller informerer
om det å være elev ved Vågen vgs. Og som enten viser hvordan du opplever det å
være elev på MK på Vågen, gir
ungdomsskoleelever en orientering om hva
de vil lære som elev på MK på Vågen, eller et produkt som lærer dem noe de vil
få brukt for som elev på MK på Vågen. Fri plattform har gitt oss muligheten til
å arbeide med den plattformen vi liker best. Enten det er: Foto, grafisk, film,
lyd eller en kombinasjon av disse. Medieproduktet kan for eksempel være å lage
en fotoserie, et journalistisk produkt, en tegneserie, en brosjyre, en digital
historie, en tutorial i programvare, en dokumentar om hvordan livet på Vågen
er, og hva vi gjør her. Et annet valg kan være å lage en stemningsrapport fra
MK på Vågen Vgs. Her kan du forklare og finne ut av hvordan er miljøet, fagene
på skolen? Det er uendelige måter å gjennomføre denne oppgaven på. Det finnes svært få ting vi må forholde oss til, det
som er det viktigste er at oppgaven inneholder noe som har sammenheng med
skolen. Du kan for eksempel ikke lage en dokumentar om buss, men du kan lage en
dokumentar om hva dette har og gjøre med skolen. Et eksempel et hvordan er det
og komme til skolen, skoledagene og selve skolelivet på skolen. Viss du velger
å være i en gruppe, som for eksempel skal lage en film skal en få karakter i lyd, en i film, en i
regi , en effekter og en i redigering. vi skal blogge det
vi gjør fortløpende, lage produksjonsplan og i tillegg skal vi skrive en
prefleksjon og en refleksjon. Oppgaven skal være ferdig til den 30 mai og
da skal den leveres inn.
Selv har jeg valgt å jobbe sammen med Krister, Marius og
Tommy. Vi skal lage
en film. Ideen vår går ut på og lage en film om og bryte ordensreglene på
skolen, og fremstille de på to forskjellige måter , den ene der vi lager en
overdreven tanke om va som kan hende og en der vi får se hva som faktisk skjer
om man bryter ordensreglene. Filmen vår skal bære et humoristisk overdrevent
preg og tråden gjennom alle filmene skal være at hovedpersonen er utrolig
klønete.
Hovedbudskapet vårt er å sette et litt mer avslappet syn på
ordensreglene. Og vise at det er verdens undergang viss de nye elevene bryter noen er reglene,
men samtidig så er de litt viktige. Får
å få frem budskapet skal vi overdrive veldig det som skjer viss du bryter noen
av reglene på skolen. Men en støykilde til budskapet vårt kan være at etter
filmen så kan det være mulig at elevene ikke tror reglene er viktige i det hele
tatt. Derfor skal vi variere
konsekvensene litt. Ved bruk av
klipping, kameravinkler, effekter og lyd skal vi få frem budskapet mer. Jeg skal ha ansvar for filmingen og spesial effektene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar