2MKMA




SYNOPSIS TIL DOKUMENTAR OPPGAVE

I denne dokumentar oppgaven har jeg valgt å ha om den gamle Figgjo fabrikken. Jeg skal bruke film,  voice-over/ voice of god) og bilder. Fabrikken ble brukt til å laget blant annet badedrakter før i tiden.  Men har ikke vært i bruk på svært lang tid. Opp igjennom årene har ungdommer tatt seg inn i bygget og bygget har vært delvis i flammer. Det har stått i flere aviser, og blader om at bygget skal bli til leiligheter, men det har ikke skjedd noe enda.  Jeg skal ha om historien og senere misbruken av fabrikken og faren med å være der. Også hva folk mener om bygget skal det være der eller bli revet? Målet er å gi oppmerksomhet til fabrikken som det ikke blir gjort noe med. Målgruppen er innbyggerne på Figgjo og de involverte med bygget.  konflikten: vil bygget noensinne bli tatt hånd om eller vil det bare stå der til evig tid.  Dokumentar sjangeren jeg har valgt å bruke er ekspositorisk. 

Jeg skal filme en del inne i bygget å få gode filmatiske vinkler av hvordan det ser ut nå og finne bilder om hvordan det så ut før.  I filmingen skal jeg bruke jibb for å få det til å se litt spennende ut. Bare bilder ville vært kjedelig. Dialog skal være lagt på etterpå som den generelle informasjonen om hva som har skjedd der og intervjuene om hva folk syntes. I filmen skal jeg ha fine overganger om hvordan bygget var før og slik det ser ut nå. Jeg skal finne hvor bildene er tatt og prøve å finne de samme vinklingen. 

PLAN

MANDAG 10.02.14
Her skal jeg skrive Synopsis og det blir Filming på Figgjo.
TIRSDAG 11.02.14
Målet for tirsdagen er å bli ferdig med filmingen og finne gamle bilder og info om bygget. Begynne å redigere.

FREDAG 14.02.14
Målet her er å ta opp alt lyd/dialogen av forteller og intervjuene.
MANDAG 17.02.14
På mandagen skal jeg legge på lyden og bli ferdig med redigering
TIRSDAG 18.02.14
eksporterer og levere dokumentaren.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Refleksjon om After Effects Vignett.
Dagene startet med en Basic gjennomgang av oppgaven og After Effects. Selv har jeg jobbet med programmet før, men har aldri brukt programmet på denne måten. Vi startet med en liten øvingsoppgave på 10 sekunder der vi skulle vise eksempel på bruk av animasjon i programmet. Denne skulle vi få godkjent. Da vi begynte med hovedoppgaven skulle alle lage Story Board eller shotlist om ideene våres.  Jeg valgte å lage en vignett med sjangeren Krim. Denne vignetten skulle være en åpnings intro til en drama og krim serie som heter BEAST. Denne serien handler om det indre monsteret i hovedpersonen.
Målgruppen min skulle være unge voksne og voksne. Vignetten skulle også representere en litt gammeldags intro som vi kunne sett noen år tilbake. Mennesker som har kjennskap til eldre krimserier kan kjenne seg litt igjen.
Ideutviklingen  startet med et ark og en blyant. Jeg lette litt rundt på nettet etter inspirasjon og falt over noen britiske krimserier. Og får å gjøre en liten tvist blande jeg inn en ulv som kan gi tanke på at filmen handler om det indre monsteret ikke bare psykisk men fysisk. Varulv. Etter jeg hadde fått salve ideen skal startet jeg med å skisse opp et Story Board.  Etterpå laget jeg det digitalt med litt små endringer.  Vignetten skulle være på 30 sekunder og jeg tenkte igjennom hvor lenge vært bilde skulle være da jeg laget Story Board.
Da jeg først startet å produsere produktet merket jeg flere problemer. Blant annet at macen ikke liker å jobbe i 3d Space.  Andre problemer var ram preview, og at selve arbeidet tok for lang tid. Men disse problemene ble løst raskt da jeg bestemte meg får å gjøre mesteparten av den tunge redigeringen av vignetten på PC-en hjemme.
Vignetten starter med en måne som viser hvem som har laget filmen. Så flyr vi igjennom en skog med ulike titler som viser mer informasjon om filmen. Vi svinger rundt og ser en ulv. I øyet på ulven står en mann og tittelen BEAST kommer frem.
MUSIKKEN
Musikken som er brukt er en liten snutt av en komposisjon fra Incopethec som heter Night Of Chaos. Jeg har også brukt lydelementer får å utdype det som skjer i slutten og gjør det mer dramatisk.
Her er det digitale Story Boardet
ILLUSTRATOR/Vektor/Bitmap
Utenom After Effects  brukte jeg Illustrator for å lage trærne, Ulven og Mannen. Det tok litt tid, men følte produktet blir mer gjennomført når alle elementene er laget av den samme personen. Det er alltid mulig å se tegn og likheter på hvordan personer tegner og illustrerer. En annen grunn til å bruke Illustrator er at du kan få ut .ai filer som kan åpnes i Adobe programmer som After Effects, Photoshop og Premiere. Illustrator er et vektor program slik at alt du lager i programmet kan skaleres uendelig uten å bli pikselert. I tillegg kan du endre filen i Illustrator mens du har den i After Effects du trenger bare lagre og trykke reload file i After Effects. Men det er viktig å huske at fordi du har en fil fra et vektor program som .ai vil det ikke være vektor i for eksempel After Effects. After Effects er bitmapgrafikk som gjør at vis skalerer det for mye vil bildet bli pikselert. Viss man ikke har vektor program tilgjengelig kan man også lage illustrasjoner i Photoshop med høy PPI og for eksempel A3 format. Disse lagrer du i for eksempel png eller jpeg. slik at når de blir lagt over en oppløsning som HD 1920:1080 vil de nesten uansett være klare. Disse filene vil somregel være veldig store og er vanskelige å jobbe med vis du har en treg pc. Mens .ai filene holder seg veldig små. Viss du lager grafikk som skal være over en filmet film eller et fotografi bør du velge bitmapgrafikk på grunn av at selve bildet eller filmen er bitmapgrafikk. Det gir bedre overganger og gjør  at elementene ser ut som at de hører bedre til. Men i min vignett ble alt laget digitalt slik at det alt kunne bli laget i Vektor. Under ser du noen illustrasjoner laget i Illustrator.  Vektor blir brukt til logoer og illustrasjoner til for eksempel bokbind og andre elementer der du trenger å ha muligheten til å skalere produktet. Godt vis produktet skal printes ut. Bitmapgrafikk blir enkelt sagt brukt i foto og video. PPI = pixel per inch. 300ppi blir brukt til magasiner 150-200 blir brukt til aviser mens 72 blir mest brukt i den digitale verdenen.


Animasjon/Effekter
I After Effects la jeg inn alle .ai filene og lagde et nytt 3d kamera.  Jeg gjorde alle .ai om til 3d og plasserte dem der jeg ville ha dem. Det var viktig å kopiere noen av trærne på forskjellige steder, og passe på at kameraet at en gang det kan bevege seg i.  Hele filmen går fra A til B uten stop. Alt i vignetten er plassert i 3D Space til og med månen. I animeringen av kameraet var det viktig å få det smooth og glidende.  Slik at mennesker som ser på introen skal føle at de blir dratt inn i en film. Kameraet ble animert med keyframes men ble redigert i Graph editor for å gi en bedre flytende effekt. Hodet til ulven ble også animert til å gå opp når kameraet er rett foran den. Får å animere ulven brukte jeg pin tool som er en av de mest Basic måtene til å få noe til å bevege seg på.  Mannen helt i slutten ble også litt animert for å ha en liten bevegelse. Her kombinerte jeg pin tool som ble brukte på hodet hans, og vanlig keyframe animasjon på armene. Armene ble lagt på to separate layere slik at de kunne flyttes selvstendig. Han ble også masket slik at han ikke viste før han kom frem i øyet på ulven.  På tittelen i slutten ble det laget av en vanlig tekst layer med en liten mask animasjon for å vise den frem. Det ble også brukt flere små effekter for å få frem en mer grufull og creapy følelse. 3d particular ble brukt med røyk elementer  fra videocopilot for å få mer atmosfære. 3d kameraets DOF ble også viktig får å skape dybde i bildet. Noen Steder virket det ikke helt så jeg måtte bruke Radial blur, BASIC blur og After Effects motion blur får å forbedre produktet. Litt grain ble også brukt får å gjøre alt litt mer sammenhengene.
Farger og Font
Fargene jeg valgte å bruke er hovedsakelig hvit og svart. Grunnen til dette var at kjennetegnet på krim for meg og forhåpentligvis andre. Hadde jeg brukt farger hadde produktet ikke virket så mørkt og dystert. Studerer du filmen kan du se at litt grønn er brukt for å fremheve grufullheten og den ekle følelsen av å være alene i skogen. Får å få frem bittelite grønn og mer contraster brukte jeg curves. Røyken har en liten ting av blå får å gi en kald følelse. Jeg hadde egentlig planer om og trærne mørke og bakgrunnen hvit men da ble scenen får lys og ødela litt av konseptet. Men jeg fikset lett dette med og gå på After Effects- Channels og invert. Fontene som ble brukt var en grotesk font som kalles Agent og en litt beserk font på tittelen. Titlene som vi flyver forbi er laget i 3d med en plugin som heter Element 3d. I denne pluginen kan du importere 3d elementer fra ulike program som 3dsmax, Cinema 4d og maya.
RENDERING
Når produktet var ferdig gikk jeg på  composition og add to render Queue. Jeg valgte H-264 igjennom QuickTime slik at jeg får best kvalitet i minst fil format. Jeg brukte dimensjonen 1920:1080 Det er den som vanligvis blir brukt i slike tilfeller spesielt på filmer. Det er somregel bare storfilmer som har høyere som 4k. Vignetten ble lagret på 25fps fordi det er det mest vanlige på filmer som skal på Tv.
Testmodellen og Prosessmodellen.

Produktet mitt blir sendt av meg eller medium som tv. Budskapet er å vise litt at programmet handler om. I dette tilfelle mord, ensomhet og redsel. Støy i produktet kan være at ikke alle har sett krim serier før og vil ikke forstå konseptet. Noen vil kanskje tro at det er en tegnefilm intro vis de ikke føler at fargene fynker. Får å forstå mer en at det er en krimserie og at det faktisk handler litt om en varulv må man kjenne til dem og andre lignende serier.



––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––


HVORDAN FORBEDRE ETT RYKTE

Oppgaven går ut på at vi individuelt eller på gruppe skal forbedre ryktet til enten Russen eller Norwegian. Vi kan velge enten å lage film, lyd eller grafisk. Jeg valgte å forbedre Russen sitt rykte.

Russen er kjent for problemer, alkoholmisbruk og voldtekter. Flere å flere voldektsaker blir tatt opp i mediene, et eksempel er når leder i Oslo Fremskritsparti, Christian Tybring-Gjedde sa 
-   Det virker som noen blir voldtatt hver gang russen har fest. Her er linken til saken:
http://www.dagbladet.no/2013/05/11/nyheter/innenriks/voldtekt/russ/russefeiring/27122043/
Men det de fleste ikke tenker på at det er bare de verste sakene som blir vist i mediene.Det er ikke ofte at fester uten bråk eller voldtekter blir tatt opp. Mange mennesker pluss rusmidler går ikke bra, Russ eller ikke. Vi må også huske å ikke ta all russen under en kam. I tillegg er Russen ungdom som knapt slipper inn på utesteder. Ungdommene er uarfarne og vet ikke hva de selv tåler. Det er disse hovedpunktene jeg vil ta opp på plakatene mine for å kunne sette russen i et litt bedre lys. 

Andre kilder: 
http://www.dagbladet.no/2013/05/14/kultur/meninger/hovedkommentar/27162682/
http://www.dagbladet.no/2013/05/05/nyheter/innenriks/russetreff/voldtektsanmeldelse/voldtektssak/27005514/
http://www.dagbladet.no/2013/04/28/nyheter/russ/innenriks/voldtekt/26894752/


BRAINSTORMING

Her tok jeg en brainstorm om hvilke ord jeg forbinder med RUSSEN: og Skisser


  • Voldtekt
  • Rusmidler
  • Alkohol
  • Drugs
  • Fest
  • Problemer
  • Fylla
  • Narkotika
  • Anmeldelser
  • Politiet
  • Gøy
  • Party
  • Drikking
  • Sex
  • Toppløs
  • Penger
  • Klær
  • Russe president
  • Familie
  • Venner
  • Musikk
  • Støy
  • Stjeling
  • Tyveri
  • Mobbing                   
  • Trakassering
  • Rød                           
  • Blå                           
  • Grønn
  • Svart
  • Pub
  • Bar
  • Stripping
  • Vold
  • Slåsskamper
  • Uenigheter
  • Gyldig
  • Russebiler
  • Kongeparken
  • Telt
  • Sprit
  • Øl
  • Norge
  • Ålgård
  • Sove
  • Bakrus
  • Russe knuter
  • Hangover
  • 18
  • Utro
  • Arrest
  • Trysil                                                                     
  • Lys
  • Yolo
  • Yoyo
  • Eksamen
  • Ran
  • DJ
  • Dyrt
  • Drittsekker











PLAN


MANDAG 06.01.14
Blogging av ide, skisser, reasearch og plan.
TIRSDAG 07.01.14
Planlegging, skisser og starte med design og typografi.
--------------
--------------
FREDAG 10.01.14
Jobbing med utvikling av typografidelen av produktet.
--------------
MANDAG 13.01.14
Ta bildet av russ.
TIRSDAG 14.01.13
Levere den endelige oppgaven.
--------------
FREDAG 17.01.13
Levering in det siste blogginlegget.



Flere Skisser:



FERDIG PRODUKT

I de siste to ukene har hatt oppgave med å forbedre et rykte. Vi kunne velge mellom russen eller Norwegian. Selv valgte jeg å forbedre ryktet til russen. 

Jeg startet med å velge hvilket produkt jeg skulle lage. Jeg valgte å lage tre plakater/ serie. Disse plakatene skal henge på buss-stop, utenfor vidergående skoler og på Vågen Amfi og andre kjøpesenter. Jeg tenkte også å få dem spredt ut på internett av kjente bloggere som er i aldersgruppen. Dette dreier seg spesiellt om den siste plakaten. Dette gjør dem synlig for målgruppen 18 og oppover. De to første plakatene er mest for de eldre og fokuserer på at ikke all russ er drittsekker. Det dreier seg mest om uerfarne ungdommer som slippes fri en gang hver. Disse uerfarne ungdommene trenger veiledning og er ikke sikre på hvor mye alkohol de tåler. Den siste plakaten går mer mot russen selv, og beskriver at ingen burde drikke alene. Den siste som vet at du har hatt nokk er deg selv. I tillegg er det informasjon om at russen mener at alle skal støtte amnesty aksjonen mot voldtekt. Dette bringer en avslutning på serien, og gir dem et bedre rykte om at de faktisk vil hindre voldtekter.

Farger/Fonter/CRAP

Fontene jeg har brukt er begge brukt i tidligere saker om russ og design som russekort og russeklær. 
Den første fonten er den godt kjente Arial en grotesk skifttype. Her har jeg brukt både regular og bold. Jeg valgte å bruke bold på de viktigste ordene som fanger mest oppmerksomhet og vanlig regular på det andre. Den andre skriftypen er skriveskrift. Den kan minne litt om skrifttypen på noen typer russekort og gir ett eksta personlig preg på setningen.

Fargene jeg har valgt å bruke er først å fremst rød og blå.  Det er disse to fargene som representerer  russ mest for de meste. Også gråtoner er brukt for å få alt til å virke naturlig. Rød blir blant annet brukt på ordene Russ, Problemer, ikke, og ikke drikk alene. Dette følger Crap reglene som Kontrast og repitisjon. Kontrast brukes mellom bold og regular i tilleg til fargekontrast mellom svart og hvit. På den røde teksten kan du også se en krontrast mellom rød og blå på innsiden av bevelen. Dette regnes som Kulde og varmekontraster i følge ittens 7 fargekontraster. På plakat serien ser vi at lyshet kontrast blir brukt mellom de helt hvite tonene til de helt mørke gråfargene på bakgrunnen og den svarte teksten.  Vi ser også en tydelig kontrast mellom den arial groteske fonten og skriveskriften. Dette skaper litt mer variasjon og gjør ting litt mer spennende.

Bruken av repetisjon faller inn når vi ser på fargene og konstrukturen av plakatene. Fargene blir repetert igjennom alle plakatene. Du kan se at Rødfargen blir også repetert på bildet av blant annet russeluen. Dette gjør layoutene mer helhetlige. Mellomrom og avstander mellom tekstlinjene og bildene skaper også et mer rydding og professionelt uttrykk. Dette faller litt inn på Alignment. Teksten er midtstilt og lignet opp som bokser og rektangler for å få en ryddig følelse. I tillegg til at det er lettere å lese. Gruppering som er P i crap kan vi se at alt teksten som henger veldig i sammen er samlet i en boks eller rektangel.

MODELL

Jeg hadde først planer om å bruke min storesøster Lene Rasmussen som er eks-russ som modell, men så endret det seg. Jeg tenke først å fremst at viss jeg bruker en yngre modell vill det forhåpentligvis få mer oppmerksomhet. Folk ville ha undret om hvorfor en så ung jente er på forsiden når det dreier seg om fulle 18 åringer som drikker seg dritas. Grunnen til valget av en ung modell har også andre meninger, som at saker russen gjør ikke bare dreier seg om 18-19 åringer men går også utover de unge. Unge som foreksempel samler flasker og russekort. Det hadde ikke vært så gøy for en ung jente eller gutt å møtt på en full, sint kanskje voldelig russ.

DRAMATISERINGFORMER
Dramatiseringsformene jeg har brukt er først Problemet. Jeg har enkelt satt opp at problemet med russen er at de er uerfarne, rusmidler pluss en stor folkemengde ikke er bra og at vennegjenger må passe på hverandre. Med bildet av  en liten jente gir jeg en dypere mening om hvordan foreldre ser på russen når det gjelder å være ung og dum.  Jeg har også en slags løsning. Dette er at uerfarne ungdommer må få veiledning av eldre. Den andre løsningen er at venner må passe på hverandre. Sammenligning spiller en god del i plakatene mine. Jeg sammenligner blant annet synet på utlendinger og russ. Overdrivelse er brukt i den del at bildet er av en jente som er langt under alderen til å være russ. Saken er også et veldig aktuellt tema. Spesielt nå mot våren i alle nettaviser.


PROSESSMODELLEN
I denne oppgaven er det jeg som er sender.Folk skal se det produktet som jeg har produsert og forhåpentligvis endre deres syn på russen.  Budskapet er at du ikke på ta all russ under samme kam, og at vi som unge bør holde mer sammen og passe på en vennine vis hun har hatt for mye å drikke. Mottakere er generelt russen og foreldre. Støy kan være at folk ikke ser hele bildet både fysisk og psykisk. Det er alltid noen som vil si at: Hadde det ikke bare vært bedre å bli kvitt hele russen? Da håper jeg at de i det minste kan få en litt annen tankegang når de ser på plakatene. De som sier slike ting kunne vi godt sagt at: Hadde det ikke vært enklere at det hadde vært ulovelig å ha fester mer mer en 10 personer. Rusmidler skaper alltid problemer for noen innefor ett fest miljø enten de er russ eller ikke. Andre støyskilder kan være at plakatene blir ødelagt og noen av ordene blir skrapt bort. Da kan budskapet misforstås helt. Noen kan også sikkert føle at den første plakaten er litt rasistisk, men i et samfunn som Norge vet de meste hva jeg mener.

TEKSTMODELLEN
Tekstmodellen dreier seg mest om hvordan personen eller personene forstår budskapet. Noen grunner til dette kan være som støyskildene over eller at personene foreksempel er fra et annet land og ikke kan lese Norsk. Kanskje de forstår ordet utlendinger og stjeler. Dette kan gjøre at de kan føle seg truffet. Personer som skal forstå plakatene må vite hva en russ er og kjenne litt til dem får å forstå hva det dreier seg om.












                                                                                                            

Radioreportasje Refleksjon

I denne perioden kunne vi velge mellom å lage en radiorepotasje eller tvreportasje. Jeg valgte å lage radiorepotasje. 

FRP og Høyre har nylig tatt opp saken om søndags åpne butikker. Dette satte dette på dagsordenen. Dette var hovedgrunnen til jeg valgte å ha om det. Det første jeg gjorde var å undersøke litt mer om søndags åpne butikker, deretter tenkte jeg på hvem som ville ha de mest konkrete og viktige meninger om saken. Den endelige beslutningen var å intervjue  de som jobber i butikker og i forskjellige aldre. Har fant jeg ut at de yngre var mer åpne om saken, mens de eldre helst vill ha det som det er.  Etter intevjuene var gjort søkte jeg litt på nett etter flere som hadde tatt opp saken. Også på flere nettsider som dagbladet visste det at de eldre var mer imot. Dermed fikk jeg en liten skriftlig skilde. Med bruken av disse muntlige kildene fikk jeg syn på saken fra abeidernes side. Det er hovedsaklig dem det går mest utover. Derfor er de Troverdige. Med bruk av flere aldersgrupper blir synet mer objektivt og nøyaktig. De er også egnet for saken pågrunn av at det nettopp går mest utover dem. Med alt dette følget de TONE. 

Noe støy kan være mye støy på områdene der intervjuene ble tatt. Det ble mye støy i bakgrunnen som mesteparten ble tatt bort, men ikke alt var like lett å fjerne. Lyden av intevju objektene måtte bli skudd opp fordi de noen snakket så lavt. Jeg kunne ha forbedret dette viss jeg hadde hatt flere avtaler med dem, og fått dem inn på et annet rom uten lyd fra andre folk og ventilasjon. Igjennom reportasjen prøver jeg å holde meningen om saken nøytral, slik at personen som hører på skal kunne ha sine egne meninger og helst ikke bli for påvirket. Men vinklingen er bevisst ledet litt mot. Da kan jeg som den fjerde stats makt påvirke litt, men ikke mye. APUS ble brukt i reportasjen. I anslaget bruker jeg i tillegg til min stemme lyder av folk som jubler og buer. Dette er for å få mer oppmerksomhet og vise at det er mange som har meninger om saken, på begge sider. Dette kan nokk være litt støy for noen. Noen av delene som utdypning og slutten var litt korte.  Jeg kuttet også bort mye av intervjuene får å holde tidsrammen. Men jeg fikk fram hovedpoengene deres. Dette kan gjør at noen føler de må vite mer om saken. Men hadde jeg hatt med mye mer hadde det vært kjedelig å høre på i min mening.  Jeg kunne nokk også intevjuet andre personer utenom de som arbeider. 




                                                                                                            

PLAKAT

Målgruppen i filmen er personer i 9-15 års alderen. Disse personene har en tendens til å se blant annet filmer og spille spill som er over aldergrensen deres. Dette kan blant annet medføre mareritt og dårligere søvn. 

3 Personer

Trond er 12 år, han bor på sandes, han går på barneskolen. Han får litt penger av foreldrene til kino og andre fesltigheter. På fritiden liker han å være med venner i tillegg til å se filmer og serier som kanskje er litt for voldelige. Han liker også å spille voldlige og skumle spill. 

Katrine er 13 år, hun bor på figgjo, hun har nettopp startet på ungdomskolen. I fritiden driver hun med håndball og er også veldig intressert i tv serier som the walking dead. Hun sliter litt med å få nokk søvn. Det hender hun drømmer ofte. 

Marius er 9 år, han bor i oltedal. Han går på barneskolen, men har 2 storebrødre som ofte ser litt skumle filmer og spiller vodlige spill. Brødrene inkluderer han ofte og dette medfører at Marius sliter litt med mareritt og søvn. På fritiden hender det ofte at han låner spillene til brødrene sine og spiller sammen med venner. 

SENDER 
Sender er produsjonen (Jeg som har laget den)

BUDSKAP
Budskapet er at aldergrenser på filmer og spill er der for en grunn. Viss unge begynner og se filmer som ikke er regnet for dem han gi dem mareritt som fører til dårligere søvn. Dårligere søvn kan gi dårligere ytelse på blant annet skole. 

INNKODING/AVKODING
I denne oppgaven brukte jeg film av en person som går igjennom det filmen vil at andre personer skal slippe eller ikke minst redusere. Altså Mareritt. 
I Avkodingen håper jeg at mottakeren forstår budskapet i filmen. I tillegg håper jeg at noen kan lese litt imellom linjene og tenke på at ting som du har sett kan du ikke velge å glemme. 

STØY
Støy i filmen kan være at den kan virke litt for skummel. Dette kan gjøre at noen ikke vil se den. Men dette har også en motsatt virking. Målgruppen av unge som har sett skumle filmer og spiller skumle spill har en større sjangse for også å se denne. 

MOTTAKER: MÅLGRUPPEN OVER

TEKSTMODELLEN

I filmen er den en liten jente som har sett en skummel film og derretter drømmer om den. Dette kan føre til at kanskje noen kjenner seg igjen i denne jenta. I filmen er jenta tørst og finner ut at flasken hennes er tom. Dette kan også senere gi assosiasjon til at flere våkner på natten av mareritt fordi kroppen vil si deg noe. Enten at den vil at du skal gå på do, eller drikke. 

HVORDAN SER EN FILMPLAKAT UT?

En filmplakat skal vise litt av innholdet i filmen i tillegg til å gi en stop effekt. Denne stop effekten skal få folk til å ville se filmen og legge merke til den. En filmplakat bør også ha informasjon om hvem som har laget filmen. 





                                                                                                                                                                   


Dette er mitt manipulerte bilde til øvingsoppgaven.


Jeg brukte perspective, warp, Magic wand, Quick selection tool, og diverse effekter for å få blomsten til å passe inn.


                                                                                                                                                                   

Dimo Shehlarski 

Dimo Shehlarski ble født i 1983 og er opprinnelig fra Bulgaria. Da han var liten ble han inspirert av lokale graffiti artister. Rundt år 2000 begynte han selv å male graffiti under artistnavnet DILOM. Etter noen år hadde han sin egen stil og skapte seg et navn i graffiti miljøet. Han har blant annet tatt i bruk mye fugler, spesiellt måker. Han ble også medeier i en design virksomhet i Varna. I 2011 flytter han til Bergen. Her fikk han treffe moren sin igjen, som allerede hadde bodd der i noen år. Han begynnte også å samarbeide med kommunens ungdomhus 1880 og hadde kurs.  Han ble også medlem i BGK der han har hovedansvar for grafisk design.


                                                                                                                                                                   

Øvingsoppgave utsnitt - tempo

Vi fikk i oppgave om å lage en kortfilm på ca 30 sekunder som skal ha minst 10 ulike innstillinger med flest nærbilder hvor vi skulle fortelle en liten historie. Vi valgte oppgave 2 som handler om et spøkelse på vågen. Ingen er redde eller bryr seg om det.  Noen står i gangen spøkelset pøver å få kontakt med gruppen, men ingen bryr seg.


Øvingsoppgave MANUS


INT.SKOLE GANG.DAG

Spøkelse (170) går ned trappen mot Anne (17) Spøkelset hopper foran Anne og lager spøkelse lyder. Anne bryr seg ikke om spøkelset og er for opptatt av mobilen. Spøkelset lager gråtelyd og bøyer hodet ned. Spåkelset tar mobilen til Anne. Anne slår spøkelset.





                                                                                                                                                                   


HISTORIEFORTELLING MED FOKUS PÅ MANUS OG LYS

Vi fikk i oppgave å lage en film med hoverfokus på Hollywood modellen. Vi kan velge å lage enten en kortfilm, stopmotion/animasjon,dokumentar der historiefortellingen med filmatiske komposisjoner, utsnitt og virkemidler skal brukes. Viss vi valgte å være i en gruppe skulle alle klippe sin egen film og legge på lyden.

Filmen må inneholde fem punkter.

1.Anslag
2.Konflikt
3.Løsning
4.En Protagonist med karakter utvikling
5.En Antagonist



IDE
Til denne oppgaven valgte jeg å jobbe alene. Jeg føler jeg vil få mer erfaring i de forskjellige områdene slik. Jeg har valgt å lage kortfilm.

Kortfilmen skal handle om en liten jente på 8 år som er en av de overlevende etter et moster utbrudd. Jenten prøver  og overleve med å være rolig og sikker. Men ett av problemene er jakten på mat og drikke. Det er overlevelse jeg skal fokusere på. Men en tvist er at alt er en drøm og budskapet er og ikke se filmer som ikke passer til din aldergrense. 


MANUS

EXT.Togskinner/skog.kveld


Victoria (8) går alene på togskinnene inne i skogen. Hun tar av seg sekken, og setter den på bakken. Hun åpner sekken og tar ut en flaske. Hun tar av seg en munnmaske og holder flasken opp til munnen. Det renner litt vann ut av flasken. Hun legger flasken tilbake i sekken.


EXT.BAKKE/Forlatt bygg.kveld

Hun går av togskinnene og nedover en bakke. Hun stopper og ser opp på en stor byggning. Hun går mot byggningen. Hun ser ingen personer. Hun lister seg sent. Foten hennes kommer borti en flaske. Hun stopper opp og ser på omgivelsene. Ingen av de andre personene reagerer. Victoria går helt ved veggen til bygget og leter etter en inngang. Hun legger merke til en sekk.  Hun bøyer seg ned og tar sekken. Hun puster dypt ut. Hun åpner sekken sakte og tar ut en flaske. Flasken inneholder litt vann.

VICTORIA

jess

Bak henne står det et blodtørstig monster. Hun stur seg sakte rundt. Hun ser opp på monsteret. Monsteret står og er klar til å angripe. Hun våkner opp. Hun tar opp et dvd cover, puster ut og legger seg igjen. 


Uke 1

Fokuserte for det meste på manus og hva historien skulle handle om. Det ble ganske mange endringer i historien etter hvert. På Torsdag og fredag var det først og fremst location som var i focus. Også vilke tider på dagen som gir det fineste lyset.

Uke 2

Mandagen startet jeg og filme.
Tirsdagen filmet jeg resten og må redigerte.
 Fredagen så redigerte jeg videon ferdig.

Ekstra:
I filmen ble det brukt en cgi model som antagonist. Grunnen til dette var at personen som skulle spille ham var syk og kunne ikke bli med. Modellen ble laget i et program som heter 3dsmax. Modellen er fra en lisensfri nettside. Jeg måtte selv oppgradere textures litt og legge bein inn i modellen. Karakteren var også hånd animert av meg.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar